آیا میدانید دلیل اینگه گرگ خاکستری(بوزقورد) سمبل و نماد تــورکهای(تــُــرکهای) جهان میباشد چیست ؟؟؟

حتما به اشتراک بگذاریم تا به دست افراد بیشتری برسد

در طول تاریخ تمامی ملتها برای خود نشان ، علامت و سمبلی را انتخاب کرده و خود را بطوری به آن سمبل و نشان وصل کرده و یا از آن سمبل و نشان نیرو و قدرت روحی گرفته اند و در جنگها و اداره مملکت و رفتارهای اجتماعی از نشان خود الگو و تاثیر پذیرفته اند . برای مثال :

نشان آمریکائیها پرنده شاهین است .
نشان فرانسوی ها خروس است .
نشان کانادایی ها خرس است .
نشان انگلیس ها شیر است
نشان تـــُرکها گرگ (بوزقورد) است .

در جهان کنونی هفت (7) کشور مستقل تـــُـرک وسیزده (13) جمهوری خود مختار تـــُرک و مجموعا پنجاه وشش (56) سرزمین تـــُرک وجود دارد که حدود 560 میلیون نفرازجمعیت جهان را شامل می شوند و دارای پرچم های مختلفی می باشند ولی در یک اصل تمامی ملل ترک جهان مشترک هستند و آن داشتن سمبل مشترک گرگ ( بــوزقورد) است . که در اجتماعات با تا کردن دو انگشت وسط آنرا نشان می دهند .
فلسفه اینکه چرا بوز قورد نشان وعلامت ملل ترک جهان شده است ؟ روایات مختلفی دارد که ما به (یک) نمونه از آن اشاره می کنیم :

در داستانها و افسانه های باستان تـــُــرکان آمده است که اولین ثلاله ملل ترک دنیا شخصی بنام اغوز خان بوده است که در شیر خوارگی ، پدر و مادرش را از دست داده و تک و تنها در دره ای می ماند که در این هنگام گرگی از جنس بوز قورد طفل شیرخواره را پیدا کرده و از او نگهداری میکند و با دادن شیر خود ، طفل را از مرگ نجات می دهد . که با زنده ماندن اغوز خان نسل ترکها از نابودی نجات پیدا می کند و با ایجاد زاد و ولد قبیله ترکها بوجود می آید و اغوز خان اولین ثلاله و جد ( آتای) تـــُرکها بحساب می آید که با شیر گرگ بزرگ شده است . و اگر بــوزقورد نبود ، اغوز خان زنده نمی ماند وبدیهی است که نسل ملت تـــُـرک نیز از میان می رفت . لذا بدین سبب بز قورد نشان ملل ترک جهان می شود . علاوه بر این بز قورد خصوصیتهای منحصربه فردی دارد و با سایر گرگها و حیوانات فرق دارد که چند مورد ذکر می شود..

1-بــوزقورد مثل سایر گرگها اجتماعی زندگی نمی کند و معمولا تنها زندگی می کند

2- بــوزقورد فقط با یکی از همنوعان خود ازدواج کرده و جفت گیری می کند و مثل انسانها زندگی خانوادگی تشکیل می دهد

3-بـــوزقورد ، هرگز در جای محصور زندگی نکرده و اسارت را تحمل نمی کند وهرشئ ای یا جانداری که مانع حریت وآزادگی اش شود سریعا حمله ورشده وپاره پاره اش می کند. و در صورت تحمیل اسارت ، یا خود کشی می کند و یا با گرسنه ماندن می میرد . یعنی یا می میرد و یا از اسارت خود رانجا ت می دهد، که این خصیصه، ارزش سمبلی آنرا بیشترعیان می کند.

4-بــوزقورد در برابر تجاوز به لا نه اش و حمله دشمن خیلی درنده بوده و متجاوز را پاره پاره می کند

5-در واقع بـــوزقورد حیوانی است با جثه کوچکتر از گرگهای معمولی ، نجیب ، تمیز و مهربان و در عین حال زیرک و درنده و اسارت ناپذیر ، که با گرگهای معمولی خیلی فرق دارد .

دوشنبه 15 دی 1393
بؤلوملر :